ons. 01. mars

01. mars 2023, 18:00

Gamle Raadhus Scene, Christiania Torv 1, 0157 Oslo, Norge

Om eventen

Nasjonalbiblioteket, Nasjonalmuseet og Skeivt arkiv tok initiativ til Skeivt kulturår 2022 for å markere at det var 50 år siden sex mellom menn ble avkriminalisert i Norge. Alle landets kunst- og kulturinstitusjoner ble oppfordret til å forske på, løfte fram og synliggjøre skeiv historie som en feiring av denne viktige milepælen. Tidligere kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande uttalte i regjeringens Pride-mottagelse tre år tidligere at "Vi er ikke Pride hver for oss, men et stolt mangfoldig samfunn sammen." Et innholdsrikt kulturprogram gjennom 2022 viste oss det.

Kunsthistorisk forening inviterer til en kveld hvor vi setter Skeivt kulturår 2022 litt i perspektiv. Hvordan erfarte ulike aktører på feltet at markeringen og feiringen artet seg og – ikke minst – hvordan sikre at skeive perspektiv, normkritikk og mangfold blir med oss videre. Kom og hør Frederick Lucius Nathanel (Pride Art), Katja Fjeld (Nasjonalmuseet) og Elisabeth Jørgensen (kunsthistoriker og prosjektmedarbeider) fortelle, formidle og inspirere.

Etter innleggende blir det mulighet for spørsmål fra salen og videre samtaler i form av sosialt samvær.

Arrangementet er åpent for alle. Påmelding er ikke nødvendig selv om arrangementet er opprettet med gratis billett.

Frederick Lucius Nathanael, kurator og kunstner, jobber daglig også som psykoterapeut og er utdannet helse og sosialpsykolog. Har vært en sentral del av skeivt kulturliv gjennom 16 år og har ledet den kunstaktivistiske foreningen Pride Art (tidligere Skeive Kunstnere) de siste 10 årene. I 2019 tok han initiativ til og ledet prosjekteringen av et av verdens første skeive kunst- og kultursentre. Hans kunst er kjøpt inn av Kistefos og Nasjonalmuseet.

Katja Fjeld er utdannet kunsthistoriker og jobber som prosjektmedarbeider for skeivt kulturår ved Nasjonalmuseet. Arbeidet hennes fokuserer på interseksjonalitet og normkritiske perspektiver og problemstillinger i kunst og kultur, både historisk og i moderne tid. Hun har erfaring fra både store institusjoner og grasrotorganisasjoner.

Elisabeth Jørgensen har nylig fullført en mastergrad i kunsthistorie ved Universitet i Oslo. I MA-oppgaven konsentrerte hun seg om kuratering av skeiv kunst på online plattformer. Gjennom studiene har hun hatt praksiser hos Nasjonalmuseet og Pride Art, og hun jobber nå med et formidlingsprosjekt til SOLO OSLO Admir Batlak på MUNCH.

Billetter

• Gratis billett