tor. 03. feb.

Gamle Rådhus, Nedre Slottsgate 1, 0157 Oslo, Norge

Om eventen

Vi prøver igjen!

Velkommen til Kunsthistorisk forenings utsatte julemøte, nå i form av medlemskveld.

I boka «Lyset i flatene. I arkivet etter Harriet Backer» får vi innblikk i det rikholdige arkivet som finnes etter Harriet Backer. Boka inneholder blant annet en sammenstilling av utdrag fra Harriet Backers brev med Hedevig Ankers fotografier og et lesedrama om Harriet Backers malerskole av Nina Mauno Schjønsby som tar utgangspunkt i hennes notisbøker og brev.

I foredraget vil de to fortelle om Harriet Backers liv og arbeid ut i fra funnene de har gjort i arkivet, samt gi innblikk i samarbeidet om boka og deres personlige tilnærminger til dette betydelige kunstnerskapet.

Nina M. Schjønsby er utdannet kunsthistoriker og jobber som skribent og frilansredaktør. Hun arbeider ofte opp mot arkiver og har skrevet for blant annet Vinduet, Ekfrase, Rhizome, Billedkunst og SITE. Nylig har hun redigert UKS’ jubileumsbok «Kvisten på grenen, grenen på treet» og monografien «Bente Sætrang». Sammen med Halvor Haugen driver hun forlaget Tekstbyrået.

Hedevig Anker er utdannet billedkunstner fra kunstakademiet i Oslo og kunsthistoriker fra Universitetet i Bergen. Hun har arbeidet med fotografi i over 20 år og hatt separatutstillinger på blant annet Lillehammer Kunstmuseum, Stenersenmuseet, i Kunstnerforbundet og i flere private gallerier, senest på Shoot gallery i oktober hvor hun viste fotografier fra Tanum kirke.

Dele denne eventen